Muziekindustrie flirt met mp3

De verkoop van muziekdownloads zit volgens de laatste cijfers duidelijk in de lift. Toch gaat deze lift nog niet zo snel omhoog als de platenindustrie graag zou zien. Downloads kunnen de afnemende verkoop van singles en cd’s nog lang niet goedmaken. Men blijft daarom naarstig op zoek naar de gouden formule die het grote publiek aan het betaald downloaden krijgt.

Volgens experts zou het wel eens kunnen liggen aan de beveiliging van de betaalde downloads, de Digital Rights Management, beter bekend als DRM. Platenbazen beginnen in te zien dat al deze beperkingen klanten wel eens kunnen afschrikken. Men begint nu te overwegen de DRM weg te laten en over te stappen op het onbeveiligde mp3-formaat. Mp3 doet het namelijk als enige op alle besturingssystemen en spelers, zelfs op de immens populaire iPod.

De voorzichtige flirt met mp3 haalde uiteraard de media. Sommigen maakten daarbij een freudiaanse vergissing door te ‘koppen’ dat de muziekindustrie gratis downloaden wil toestaan. Ja, mp3 staat in de beleving van de internetter wel voor gratis, maar de heren platenbazen zijn nog lang niet zo ver.

Is het overschakelen op mp3 de oplossing?
Ik denk eerlijk gezegd van niet. Mp3 zou misschien een oplossing zijn geweest als de muziekindustrie acht jaar geleden was ingesprongen op de verandering in het gedrag van de consument. Nu is deze consument al lang en breed ‘verpest’ door de alom aanwezige gratis downloads. Van jong tot bejaard, miljoenen weten intussen de weg naar de gratis downloadparadijzen te vinden. Je denkt toch niet dat deze massa doorgewinterde downloaders nu ineens deze mp3’s gaat kopen voor een Euro per stuk. Zelfs als de prijs fors omlaag gaat zal dit nauwelijks iets veranderen.

Gratis downloaden is een normale zaak geworden, een sociaal geaccepteerde manier van muziekbeleving. Dat moet zo blijven en dat zal ook zo blijven. De consument heeft het altijd bij het rechte end. De muziekindustrie zal dit uiteindelijk noodgedwongen inzien, hoe hard ze nu ook tegenspartelt. Het kan nog jaren duren, maar het is slechts een kwestie van geduld.

Gerelateerde berichten

4 gedachten over “Muziekindustrie flirt met mp3

  1. Hallo,

    Ik kom op deze website terecht op zoek naar een goed programma om muziek (illegaal) te downloaden. Wat dat betreft zal mijn reactie misschien wel wat hypocriet overkomen, maar schijn bedriegt.

    Als muzikant in een band die keihard probeert aan de bak te komen met kwaliteit i.p.v. kwantiteit, weet ik als geen ander wat de gevolgen zijn van illegaal downloaden. Ik verbaas me dan ook hogelijk over wat ik hier lees.

    Ik zal het principe nog even uitleggen:

    Een platenmaatschappij betaalt de kosten van opnames voor een band omdat die nauwelijks zelf op te brengen zijn door de muzikant zelf. Ter illustratie: ons laatste album heeft in totaal ruim 6000 euro gekost, voor een optreden krijgen we met wat geluk 400 euro (voor 5 man!), en van elke verkochte cd 8 euro. In ons genre mogen we in Nederland tegenwoordig al van geluk spreken als we er meer dan 500 kunnen verkopen, terwijl dat aantal 10 jaar geleden rond de 2000 lag.

    Een platenmaatschappij neemt meestal de kosten van de opnames, mix en mastering voor zijn rekening, daarbovenop de promotie van het album en hij onderhoudt de contacten met pluggers, boekers, en distributeur zodat de artiest überhaupt de kans krijgt om zich met muziek bezig te houden. Het maken van nieuwe muziek blijft hoe dan ook een tijdrovende en energieslurpende bezigheid.
    Als een platenmaatschappij een aantal kaskrakers in zijn “stal” heeft maakt hij goede winst op een productie, zodat hij kleinere artiesten de kans kan geven zich te ontwikkelen. Vroeger werkte dit principe prima en kon een artiest zich een album of 4/5 (tel daar evenzoveel jaar voor!) lang ontwikkelen, om daarna echt door te breken met ontzettend veel kwaliteit of in de vergetelheid te raken omdat het toch niet echt iets was.

    Het blijft mij verbazen dat dit principe in deze tijd tot niemand meer doordringt.

    En nu een citaat uit je stukje:

    “Gratis downloaden is een normale zaak geworden, een sociaal geaccepteerde manier van muziekbeleving. Dat moet zo blijven en dat zal ook zo blijven. De consument heeft het altijd bij het rechte end. De muziekindustrie zal dit uiteindelijk noodgedwongen inzien, hoe hard ze nu ook tegenspartelt. Het kan nog jaren duren, maar het is slechts een kwestie van geduld.”

    …Klinkt leuk. Rebels als we zijn met z’n allen tegen de grote machthebbers. De realiteit is echter dat we op dit moment al zover zijn dat “kleine” artiesten op geen enkele manier meer aan een platencontract komen omdat alle Nederlandse maatschappijen zijn gestopt met artiesten tekenen, juist omdat er te weinig muziek wordt gekocht. De groten hielden de kleintjes in stand, maar nu niet meer. De groten redden zich prima, Sting zal er geen moment mee zitten dat jij z’n nieuwe plaat download en niet koopt. Het probleem is alleen dat we op deze manier straks geen nieuwe producten meer hebben, omdat niemand de kans heeft gekregen zijn vak goed te leren. Dan zullen we het verder moeten doen met wanhopige eendagsvliegjes als Jim Bakkum of iets van zijn kaliber. En als je goed kijkt zijn we zelfs al zover: kun jij je een artiest voor de geest halen die in de laatste 5 jaar bekend is geworden en waarvan jij denkt dat ie het langer dan 10 jaar uit gaat houden? Ik niet.

    Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe jij je had voorgesteld dat er nog nieuwe, goede muziek gemaakt kan worden, als niemand bereid is er een cent voor te betalen. Jij vind het zelf toch ook heel normaal dat je betaald wordt voor je werk? Een slager krijgt geld voor zijn vlees, dat vind iedereen heel gewoon, maar dat een muzikant geld krijgt voor zijn muziek, die ook nog eens peperduur is om te maken, dat wordt niet meer geaccepteerd. Een muzikant wordt geacht muziek te maken met bezieling en emotie, uit liefde voor zijn ambacht, en voor de kat zijn fluitje. Ja dahag!

    Ik vrees dat het muziekminnende publiek dat op dit moment zo enthousiast aan het downloaden is er nog achter gaat komen als over een paar jaar blijkt dat al die toffe muzikanten gewoon postbode zijn geworden en er geen nieuwe plaat meer uitkomt. Behalve natuurlijk de nieuwe van Jim Bakkum…

    Met zeer vriendelijke groeten,

    Gijs Coolen

    p.s:
    Rest mij nog uit te leggen waarom ik zelf dan ook illegaal download: Als muzikant probeer je op de hoogte te blijven van nieuwe muziek, uit beroepsmatige interesse en noodzaak. Veel van die muziek is niet of nauwelijks verkrijgbaar in de reguliere handel dus download ik het. Na een tijdje mieter ik alles weer van de harde schijf en als het echt goed was ga ik naar de winkel om het plaatje te bestellen.

    p.p.s:
    Vergeet niet de nieuwe plaat van Woost te downloaden, dan stuur ik je daarna wel de rekening!

  2. Gijs,

    Bedankt voor deze reactie. Ik denk dat ik in het door jou geciteerde stukje niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik zal het wat nuanceren.

    Ik ben het met je eens dat zeker “kleineâ€? muzikanten niet de dupe mogen worden van gratis downloaden. Daar wil ik ook niet naar toe. Ik geef alleen mijn visie op de huidige situatie. Er wordt massaal gratis gedownload en dat is een sociaal geaccepteerde bezigheid. Dat zal niemand kunnen ontkennen en het tij is wat dat betreft niet meer te keren. Daar moeten alle partijen mee leren leven.

    Is het erg dat er gratis wordt gedownload? Ik denk van niet. Het is een fantastische manier om kennis te kunnen maken met nieuwe muziek. Dat is ook de reden waarom jij downloadt en daarin sta je niet alleen. Downloaden van muziek ligt veel dichter bij het luisteren naar radio dan menigeen denkt. Je hebt iets gehoord of gelezen en je wilt er wel eens wat meer van horen. Wat is dan de snelste manier? Downloaden toch? Geweldig medium. Daarom moet dat wat mij betreft zo blijven.

    Probleem is alleen dat de platenmaatschappijen daar nog steeds niet aan willen. Die houden vast aan het model dat elke luisteraar moet betalen. Jammer voor ze, dat model werkt niet meer.

    Om je vergelijking met de slager even door te trekken. Zie de mp3 als het plakje worst dat de slager gratis aan zijn klanten geeft. Dat plakje mp3-worst kan de reden zijn voor aankopen in de vorm van concertbezoek of aanschaf van een cd.

    Ik heb bijvoorbeeld nog nooit van Woost gehoord, maar nu ga ik eens luisteren wat voor muziek jullie maken. Dat start met een gratis download en als het mij aanstaat sta ik misschien wel in de zaal bij jullie volgende optreden.

    Op deze manier zal talent altijd zijn weg weten te vinden. Misschien niet meer via de grote platenmaatschappijen, maar daar kan ik persoonlijk niet wakker van liggen. Neem bijvoorbeeld een initiatief als Sellaband, naar mijn mening een sympathieke en verfrissende nieuwe manier van het in de markt zetten van talent.

  3. Beste allemaal,

    Ik zat te googlen naar reviews van Woost en kwam deze mooie uiteenzetting van jullie tegen ten opzichte van ” de nieuwe deal “.
    Gezien Gijs met zijn band Woost “onderdak” heeft kunnen krijgen bij ons label zou ik graag ook nog een paar zinnen hier aan willen vuilmaken.

    Mijn basis in de muziekindustrie was het runnen van enkel een boekingsbureau maar naarmate de tijd vorderde en de industrie elk risico uit de weg ging werd het steeds moeilijker om nieuw potentieel talent (nationaal als ook internationaal) te presenteren in de zalen omdat er gewoonweg geen ondersteuning kwam vanuit de labels.

    Door het te laat inschatten van de downloadtrends kwamen er met de tijd minder “signings” waardoor er minder releases uitkwamen, daardoor gingen zowel majors (de grote jongens) als ook goede indie labels “minder sociaal” met reeds getekende en nieuwe potentieele goede bands om, om de meesten uiteindelijk de deur te wijzen.

    Gijs zijn opmerking is ook geheel raak, de meeste muziek die er tegenwoordig toe doet moet je zoeken met een lampje in de winkels dus blijft er eigenlijk nog maar 1 ding over … downloaden…

    Ik bezoek beroepshalve veel buitenlandse showcases en kom daar steeds beter talent tegen dan dat wij hier in nederland voorgeschoteld krijgen. En waarom komen deze talenten niet naar nederland ? Omdat er per regio door de labels en agenten op safe wordt gespeeld door de tegenvallende verkoop resultaten door de trends van afgelopen jaren.

    En toch geloof ik er in, zelfs zo dat wij tegen de stroom in een nieuw label zijn gestart.
    Als voorbeeld, hoe wij het als label doen (kan je checken op onze site),

    Bij ons kan je per artiest 2 tracks streaming beluisteren en tevens downloaden, en dat van elk album die zij in het verleden bij ons hebben uitgebracht (dit kan oplopen tot een mooie compilatie mp3 album 😉 ).

    Voor de mensen die via de platenwinkel / internet of tijden een optreden ons vinyl hebben gekocht, zij kunnen met een code op de hoes het gehele album bij ons op de website downloaden, zodat zij hun kostbare zwarte goud niet grijs hoeven te draaien en toch lekker het op hun mp3 speler de muziek kunnen beluisteren.

    Het enige wat ik tegen de downloaders zou willen zeggen is;

    1- Blijf gewoonweg je muziek downloaden.
    2- Zet het op je Ipod/ computer whatever.
    3- Bepaal of het je muziek is.
    4- zo ja, ga naar de optredens toe of naar de winkel en ondersteun de artiest door het album te kopen !.

    Kom gerust bij ons een plakje worst halen, zou ik zeggen.
    Koop de worst die je lekker vindt en op die wijze kan talent worden ondersteund …

    Groet, Henk Kuper
    Hazelwood Benelux

  4. Grote onzin,

    Als kleine artiesten niet aanslaan bij de massa, dan zoeken ze dus gewoon de verkeerde weg op. Soms duurt het dan ook even om jouw publiek te overtuigen dat jij de moeite waard bent om naar te luisteren. En ja, er zijn tegenwoordig legio manieren, om popular te worden, alleen je moet het spel gewoon goed spelen en je vooral niet naar de plateindustrie begeven. Nee, als jij een goede artiest bent, dan komen ze immers wel naar jouw toe.

    Bovendien is het zo, dat men in deze digitale tijdperk juist opzoek is naar nieuw talent. Deze kan men vinden in het oude én in het nieuwe muziek. Ook daar kun je je als kleine artiest op inspelen.

    Verder werkt het downoaden van gratis muziek ook nog een leuk handje mee, want je kan ermee ontdekt worden. En wat betreft de optredens: Als kleine muzikant of als artiest, moet je in het begin nog niet veel verwachten. Dus het is logisch dat je per optreden hooguit 400 tot 1000 euro verdient.

    Tja, zo zijn ook de grote artiesten klein begonnen.

    J&T

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *