Gaat het over streaming muziek, dan hebben we het vrijwel alleen over Spotify. Ik weet het, ik maak me daar ook zelf schuldig aan. Spotify is duidelijk de grootste en bekendste maar zoals ik al eens eerder constateerde is hun belangrijkste concurrent Deezer op een aantal punten duidelijk beter. Gelukkig ben ik niet de enige die daar zo over denkt.
Deze week maakte Deezer bekend dat ze een investering van 130 miljoen dollar hebben binnengehaald. Als je bedenkt dat alles wat ze tot dusver voor elkaar hebben gekregen met een investering van 20 miljoen is gedaan, staat ons dus nog het een en ander te wachten. Heb je een half uurtje over, kijk dan even naar deze interessante presentatie van de nieuwe plannen.
Topprioriteit bij Deezer is expansie. Ze gaan binnenkort in nog eens 76 landen live, waardoor de dienst in 160 landen beschikbaar is. Als je het zo bekijkt is Spotify maar een kleine jongen met slechts 15 landen. Opvallend is wel dat Deezer bewust de Amerikaanse markt mijdt. Johan van Roy, Marketing manager Deezer Benelux, vertelde dat daar investeren de kosten voor de acquisitie van klanten te veel zou opdrijven. Niet zo gek misschien als je ziet hoeveel moeite Spotify heeft om in de Verenigde Staten een poot aan de grond te krijgen. Volgens de laatste cijfers zijn er in de VS nog slechts 3 miljoen Spotifygebruikers, erg weinig als je het vergelijkt met de 1,6 miljoen in het kleine Nederland.
Weg met die computergestuurde playlists
Leuk al dat geld en die expansie in het buitenland, maar hebben wij er in Nederland en België ook wat aan? Jazeker, Deezer maakt geen eenheidsworst en presenteert een voor elk land op maat gemaakte welkomstpagina. Muziek en playlists voor de Nederlandse of Belgische markt dus. Deze playlists zijn bovendien niet door een computer samengesteld maar door muziekliefhebbers uit je eigen land. Playlists van echte mensen. Ook gebruikers kunnen ook hun favoriete playlist doorgeven. De redactie beslist dan welke lijsten zo goed zijn dat ze een plekje op de voorpagina verdienen.
Vernieuwde website
De website is deze week aangepast. De afdeling Aanbevelingen is onder meer voorzien van aanbevolen playlists en toont direct of er nieuwe albums van je favoriete artiesten zijn uitgekomen.
Ook kun je zien of je favoriete artiesten binnenkort in de buurt optreden.
Deezer mobiel meer sociaal
De mobiele apps van Deezer maken het nu mogelijk even te checken waar je vrienden naar luisteren en wat hun favoriete tracks, playlists en artiesten zijn. Erg fraai gedaan. Daar kan Spotify nog een puntje aan zuigen.
Wil je het in actie zien kijk dan even naar de presentatie van de grote baas van Deezer, Axel Dauchez. (demo iPhone start op 14:00)
Het werkt helaas alleen op de iPhone. Deze ‘sociale component” is (nog) niet beschikbaar op de iPad app. Laat maar komen zou ik zeggen.
Gratis versie
Deezer kondigt verder aan dat ze in een aantal landen zelfs een gratis versie gaan lanceren, waarin je, anders dan nu, ook on demand volledige tracks kunt afspelen. Dit wordt niet wereldwijd geïntroduceerd, maar alleen in die landen waar dit marketingtechnisch zinvol is. Of Nederland en België daar ook bijhoren? We wachten het in spanning af.
Het proberen waard
Start de onderstaande lijst. Na 30 seconden kun je inloggen met Facebook en kun je Deezer 15 dagen gratis uitproberen op de computer en op je smartphone (iPhone of Android) of iPad.
Wellicht heb ik het mis, maar Deezer lijkt me duidelijk een gevaarlijke concurrent voor Spotify. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Probeer het eens uit en laat weten wat je van het vernieuwde Deezer vindt.
Mocht je Spotify playlists willen overzetten naar Deezer. Dan kan op Spotizr.com
Is er een spotify -> deezer conversie voor je playlists? dat is namelijk altijd zo leuk aan al deze diensten, niemand wil het makkelijke maken om over te stappen.
Ik heb de presentatie gekeken. In het verleden toen Deezer nog niet officieel in Nederland actief was al vaker gebruik gemaakt van de site en de app. Maar sinds ze 30sec previews hadden ben ik afgehaakt. Ik hoop dat ze de gratis dienst ook in Nederland beschikbaar gaan maken voor zowel mobiel als via desktop (site) met volledige nummers.