Streamsvergelijker

Vaak gestelde vragen:

  • Wat leveren de streams bij Spotify op?
  • Hoe zit dat bij de concurrentie?

Gebruik de onderstaande calculator en je hebt de antwoorden.

Streamsvergelijker

De getoonde bedragen zijn afgerond op hele centen.

Verdienen artiesten dus beter bij andere diensten dan bij Spotify?

Dat zou je denken. Er speelt echter een andere factor: Het marktaandeel. Neem bijvoorbeeld Qobuz , een kleine dienst met misschien 300.000 gebruikers. Spotify heeft er zo’n 600 miljoen. 100 streams op Qobuz levert 4 Euro op. Stel je bent op Qobuz net zo populair als op Spotify. Spotify heeft dus minstens 2000 keer meer gebruikers.Dus zou je met een zelfde populariteit 100 x 2000 = 200.000 streams opleveren. Met een rate van 0,004 Euro zou je dus via Spotify 800 Euro verdienen.

Hieronder kun je zelf uitrekenen wat het verschil in marktaandeel uitmaakt bij de streams van Qobuz en andere diensten. Leef je maar uit.

Verdiensten streams gecorrigeerd naar marktaandeel

Voer een aantal streams in en kies een streamingdienst, dan kun je zien hoe het uitpakt als je rekening houdt met het marktaandeel van een streamingdienst.

*) De getoonde bedragen zijn afgerond op hele centen.

Je ziet het, zo slecht zit je niet bij Spotify. Misschien ligt dat anders bij de streamfraudeurs die nepstreams generen om zo geld te verdienen. Ik wil ze niet op ideeën brengen, maar bij de concurrenten van Spotify zijn ze “beter” af.

De resultaten zullen ongetwijfeld de nodige vragen oproepen. Laten we er nog wat dieper induiken.

Hoe betrouwbaar zijn deze gegevens?

De gegevens zijn geleverd door de aggregator Routenote.com, een dienst die je kunt inschakelen om je muziek zonder tussenkomst van een platenmaatschappij aan te bieden bij Spotify en alle andere bekende muziekdiensten. De methode voor doe-het-zelvers(DIY). Routenote regelt ook de uitbetaling aan de eigenaren van de muziekstukken en heeft dus een goed overzicht in wat er wordt betaald. Hou er rekening mee dat de genoemde bedragen een gemiddelde zijn. Niet alle streams worden met het zelfde bedrag vergoed. Daarover hieronder meer.

Hoe komt de streamingdienst tot deze bedragen?

De dienst kijkt per maand naar de totale opbrengst van de abonnementen en reclame en het aantal streams dat door deze abonnementen zijn gegenereerd. De meeste diensten houden op het totaal van abonnements- en reclameopbrengsten 30% in voor de exploitatiekosten van de dienst zelf. Daarna zijn de rechthebbenden aan de beurt. Die zijn te verdelen in twee groepen:

  • de componist en tekstschrijver, die de auteursrechten bezitten.
  • de eigenaar van de opname. die bezit de zogenaamde masterrechten. Dat kan de (DIY)artiest zijn of een platenmaatschappij.

Voor de auteursrechten gaat zo’n 15 % in de  pot voor de auteursrechtenorganisaties (Buma bijvoorbeeld). De restende 55% wordt dan verdeeld onder de eigenaren van de masterrechten dus DIY artiesten en platenmaatschappijen op basis van het aantal streams van hun nummers.

Deze 55% wordt gedeeld door het aantal streams in die maand. Vervolgens wordt gekeken welke songs er zijn gestreamd en aan de eigenaar van deze opname ( artiest of platenmaatschappij) wordt per stream de uitkomst uitgekeerd. Deze rekensom wordt uitgevoerd per abonnementsvorm en per markt ( land). Je ziet daardoor in zo’n uitkeringsbericht een veelvoud aan bedragen.

Wil je eens zo’n uitkeringsoverzicht inzien? Via deze link kan je een geanonimiseerde spreadsheet bekijken. Hij is wel van een tijd geleden maar aan het principe is niet veranderd. Tenminste tot voor kort. Daarover hieronder meer. Ik heb ook nog een ander overzicht uit de praktijk voor je. De celliste Zoe Keating heeft in het verleden diverse keren een overzicht van haar streaming- en verkoopoverzichten gedeeld. Je kunt zo’n spreadsheet hier bekijken.

Rekenvoorbeeld:

Als je getallen uit de praktijk neemt moet je gaan rekenen met miljoenen en miljarden. Los van het feit dat ik daar zelf niet zo goed in ben, is het voor een goed begrip ook niet lekker duidelijk. Daarom pak ik even een fictieve dienst als uitgangspunt: Minify, een streaming dienst die alleen in Nederland actief is.

Minify heeft een betaalde versie voor 10,89 Euro per maand en een gratis versie met reclame. Er zijn 610 actieve gebruikers waarvan er 230 een betaald abonnement hebben 380 gebruikers hebben gekozen voor de gratis versie met reclame.  Omdat van de 10,89 Euro nog de BTW moet worden afgedragen is de opbrengst per abonnement 9,00 Euro. De berekening van de vergoeding per stream ziet er dan zo uit:

De aantallen en bedragen in dit voorbeeld zijn misschien niet helemaal reëel, maar wel in verhouding tot die van Spotify. Zo’n zelfde berekening wordt per land en abonnementsvorm gemaakt. Zo krijg je dus een scala aan verschillende vergoedingen voor een stream.

Wil je zelf eens aan de knoppen zitten?

Reken uit  wat het effect is van hogere abonnementskosten of minder inhouden voor exploitatiekosten. We hebben hier een uitgebreide rekentool voor je.

Wat krijgt de artiest die bij een platenmaatschappij zit?

Dat hangt af van het contract. Daarin wordt geregeld welk deel naar de artiest en welk deel naar de maatschappij gaat. Het grootste deel gaat meestal naar de platenmaatschappij omdat deze ook de nodige investeringen in een artiest heeft gedaan. Dat artiesten minder dan 18% ontvangen is zeker geen uitzondering.

Hoe werkt het dan bij de auteursrechten?

De 15 % auteursrechten wordt in Nederland door BumaStemra verdeeld ook weer op basis van het aantal streams zoals dat door de streamingdienst wordt aangeleverd. Wil je wat de auteursrechten betreft het naadje van de kous weten?  BumaStemra legt het op hun website haarfijn uit met een begeleidende video. Bedragen per stream noemen ze niet maar het zal zo’n kwart zijn van het bedrag dat artiest of label vangt. Kijk maar even in de berekening hierboven.

Wat verklaart de verschillen bij de streamingdiensten?

Als een dienst ook een gratis account aanbiedt zoals Spotify, Soundcloud en Deezer, drukt dit de gemiddelde uitkering. Zie het rekenvoorbeeld hierboven. Verkoop van reclame brengt beduidend minder op dan de abonnementen. Diensten met alleen een betaald aanbod kunnen dus per stream een hoger bedrag uitkeren. Ook is een abonnement niet in elk land en bij elke streamingdienst even duur. In Turkije kost een maandabonnement op Spotify Premium 39,99 Turkse Lira omgerekend dus slechts zo’n 1,22 Euro. Je zult begrijpen dat de streams uit die markt ook veel minder opleveren. Neem dan Qobuz waar een maandabonnement. € 19,99 kost. Die hebben dus beduidend meer in de te verdelen pot.

Het kan ook zijn dat in een bepaalde markt of via een bepaalde dienst minder wordt gestreamd dan bij de concurrentie. Hoe minder streams des te hoger wordt de vergoeding per stream.

Samenvattend heb je de volgende bepalende factoren:

  • al dan niet een gratis aanbod,
  • land en markt,
  • prijs abonnement,
  • gedrag van gebruikers.

Dat neemt niet weg dat er nog steeds verschillen zijn die niet direct zijn te verklaren. Neem bijvoorbeeld Qobuz.

Het raadsel van Qobuz

Het meest opvallende resultaat is de vergoeding van 4 cent per stream bij de Franse dienst Qobuz. Maar liefst 10 keer zoveel als Spotify!
Het wat duurdere abonnement (v.a  € 13,50 per maand) verklaart dit niet direct. Mijn vermoeden is dat gebruikers van Qobuz anders luisteren dan Spotifygebruikers, die vaak uren per dag – met oortjes in – muziek streamen. Qobuz trekt een select publiek van gebruikers die graag muziek in een zo hoog mogelijke kwaliteit luisteren. Die zullen vooral thuis via hun High End geluidsinstallatie luisteren. Ze maken daardoor minder luisteruren wat het aantal streams drukt en daardoor het bedrag per stream opkrikt.

Veranderingen in het systeem

Ik kondigde het al aan. Spotify en Deezer hebben met ingang van 2024 veranderingen doorgevoerd en ook Apple Music sleutelt ook aan de vergoedingen.

Spotify

Spotify vergoedt nu uitsluitend streams van songs die in de 12 maanden daarvoor minimaal 1000 keer zijn afgespeeld.  Om als een stream mee te tellen moest een song tenminste 30 seconden worden beluisterd. Deze grens verlegt Spotify naar minstens 2 minuten. Spotify legt op deze pagina het hoe en waarom van deze maatrgelen uit. Dat zal het aantal streams dat meetelt voor de verdeling verminderen, waardoor de vergoeding per stream zal stijgen.

Deezer

Deezer maakt het ingewikkelder. Samen met Universal hebben ze de volgende regeling bedacht:

  • De streams van artiesten die minder dan 1000 streams per maand hebben en minder dan 500 maandelijkse luisteraars tellen – net als in het huidige systeem – voor 1 stream.
  • Streams van artiesten die boven deze grens zitten worden dubbel beloond. Eén stream telt dan voor 2.
  • Gaat een gebruiker iets streamen waar hij/zij actief naar heeft gezocht ( Lean Forward) dan gaat zo’n stream zelfs voor 4 tellen. Krijgt de gebruiker zo’n stream op een presenteerblaadje ( Lean Back) zoals in de Discover Weekly en andere gepersonaliseerde playlists en stations dan blijft hij voor 2 tellen.

Deze regeling geldt alleen voor de artiesten van  Universal Music de grootste platenmaatschappij. Ik schreef er dit stukje over.

Apple Music

Apple zet in op muziek in Dolby Atmos formaat. Muziek die in dit formaat wordt aangeboden krijgt een toeslag van 10 % per stream.

Het wordt er allemaal niet overzichtelijker op.