Woensdagmiddag presenteerde Spotify in New York de nieuwe mobiele app. De tenenkrommende presentatie laat ik verder maar onbesproken, het gaat tenslotte om de boodschap. Die is duidelijk, Spotify gaat meer bieden dan muziek alleen, het moet een perfecte mix worden van muziek en entertainment. Dat betekent dat Spotify ook videomateriaal zal bieden.
Het menu op je mobiel gaat er zo uitzien:
De nieuwe elementen zijn direct duidelijk, je krijgt er Now, Moments, Running en Shows bij.
Now biedt playlists, podcast en nieuwsvideo’s op basis van je stemming en muzieksmaak.
Moments blijft nog even een vraagteken, ik heb daar verder niets van gezien.
Running moet je trainingsmaatje worden bij het hardlopen. De app herkent je looptempo en past de muziek daarbij aan. Er zijn zelfs zogenaamde “Running Originals”. te beginnen met 6 tracks die DJ Tiësto exclusief voor Spotify heeft gemaakt. Bijzondere van deze tracks is dat ze zich dynamisch aanpassen aan je looptempo.
Shows geeft toegang tot podcasts en video’s van diverse aanbieders, zoals ABC, BBC, Comedy Central, TED en ESPN.
Running komt op de iPhone beschikbaar in alle landen. Now om te beginnen ook op de iPhone maar alleen in de Verenigde Staten, Groot Brittannië, Duitsland en Zweden. Ons land komt later aan de beurt, wanneer is nog onbekend. Ook de andere apps en de desktopversie worden in een later stadium voorzien van de nieuwe features.
Spotify heeft een tweetal video’s gemaakt waarin de nieuwigheden worden gedemonstreerd.
https://www.youtube.com/watch?t=33&v=N_tsgbQt42Q
https://www.youtube.com/watch?v=0fZBqV_yMq4