Als je het nieuws over Spotify volgt durf je dit programma bijna niet meer te starten. Het zou zo maar leeg kunnen zijn. Honderden labels lopen weg en grote acts als Coldplay, Tom Waits en Adele weigeren hun nieuwe albums op Spotify uit te brengen in de hoop zo meer downloads en cd’s te verkopen.
Weglopende labels
Nu is het bij die 200+ weglopende labels niet zo erg als het lijkt. Het zijn vooral kleinere labels die op een klein deel van het publiek zijn gericht. Er zullen weinig Spotifygebruikers zijn die deze labels direct missen. Belangrijker is echter de reden waarom deze kleine labels zijn weggelopen. Het gaat in dit geval om de distributeur ST Holdings die namens deze labels optreedt. Het derde kwartaal van 2011 stond hun muziek voor het eerst op de streamingdiensten. In dat zelfde kwartaal zagen zij hun verkopen met 14% dalen. De songs werden wel 700.000 keer gestreamd maar dat was maar goed voor slechts 2.6% van de inkomsten in dat kwartaal. Natuurlijk is dan de daling van de verkopen de schuld van Spotify! Knap werk! Hoe kun je nu na 3 maanden al een sluitende analyse van de effecten van streaming maken. Lijkt me onmogelijk. Hoeveel andere factoren kunnen er wel niet meespelen bij de daling van de verkopen? Om maar wat te noemen, de huidige recessie misschien? Ik ben nu wel benieuwd naar de cijfers van ST Holdings over hun eerste kwartaal zonder streaming.
Streams brengen op de korte termijn niet zoveel op als verkopen, dat is zonder meer waar. Maar wel mooi 700.000 streams in één kwartaal! Beseft ST Holdings wel hoeveel mensen daardoor met de muziek van hun acts kennismaken? Is dat niet veel belangrijker dan de inkomsten? Voor een muzikant is er volgens mij geen groter compliment dan te zien dat mensen graag naar je muziek luisteren. De verdiensten komen op de tweede plaats en als het andersom ligt kan zo’n muzikant wat mij betreft direct stoppen.
Coldplay
Wat je ook van hun muziek vindt, het is een band met miljoenen fans over de hele wereld. Die jongens van Coldplay verdienen per jaar meer dan hun fans in een heel leven bij elkaar werken. En zo’n band wil hun nieuwe album niet op streamingdiensten aanbieden in een poging meer te verdienen! Mag ik dat schandalig noemen? Ik doe het gewoon. Coldplay moet zich diep en diep schamen.
Zal er echt meer verkocht worden?
Werkt een streaming embargo wel? Zou er echt meer verkocht worden of vallen veel Spotifygebruikers weer terug in hun oude gewoonte: gratis downloaden. Een aantal jaren geleden stond tegenover elke betaalde download zo’n 9 gratis downloads. De groep gratis downloaders is/was dus veel groter dan de groep die gewend is bij iTunes te kopen. Het lijkt me sterk dat deze gratis downloaders eerst zijn bekeerd tot legale Spotifygebruikers en vervolgens direct de weg naar iTunes weten te vinden als muziek niet op Spotify staat.
Downloads: appels, streams: peren
Vroeger toen iedereen nog gratis muziek zat te downloaden, telden labels al die downloads maar al te graag als gemiste verkopen. Nu maken ze weer dezelfde denkfout en zien ze elke stream als een gemiste verkoop. Stop nu eens het vergelijken van appels en peren. Betaalde downloads genereren inkomsten voor de korte termijn, streams blijven geld opbrengen zolang er mensen naar je song blijven luisteren. Noem het een “long tail” of wat dan ook. Eén hit kan zorgen voor een levenslange bron van inkomsten. Wordt zo kwaliteit niet veel eerlijker beloond dan met een door hype gecreëerde verkoop van CD’s die vervolgens onder het stof verdwijnt omdat de songs niet blijvend weten te boeien?
Geduld wordt beloond
Laten we eens kijken naar een artiest die wat langer geduld had dan 3 maanden.
De Noorse artiest Ugress publiceerde begin dit jaar een artikel met een overzicht van de opbrengsten via Spotify die via iTunes over 2009 en 2010. Je ziet dat zjin geduld werd beloond. Spotify ging meer opbrengen dan iTunes. Hij beloofde me trouwens binnenkort met een nieuw overzicht te komen.

Ook het Britse label Kudos schetst een positief beeld Zij merken niets van dalende omzet door het feit dat de muziek ook op Spotify gestreamd kan worden.
Artiesten en labels, stop nu eens met dat geneuzel over lage uitbetalingen. Spotify maakt nog geen winst, hoe kunnen ze dan meer betalen dan de € 0,004 die ze nu per stream betalen! Tot op heden is er nog steeds een stijgende lijn te bespeuren. Geef streaming de tijd! Je kunt zeuren wat je wilt maar je krijgt de consument echt niet terug in de Cd-winkel.
En zouden al die sites die maar al te graag slecht nieuws brengen eens wat dieper willen graven. Zo’n verhaal als dat van ST Holdings prik je toch zo door.
Update 23-11-2012
Spotify zit blijkbaar met al deze negatieve publiciteit in de maag. Ik ontving de volgende verklaring:
Statement
“It would take more than 100 years to listen to Spotify’s catalogue of around 15 million songs – one of the world’s biggest music libraries – and to which we add more than 20,000 new tracks every day. We have agreements with the four major labels and many thousands of smaller indie labels, and the overwhelming majority of our label partners are thrilled with the revenues we’re returning to them. We believe we offer the simplest, easiest and fairest music service in the world, and millions of our users across 12 countries would agree with us.
We are very sorry that a few labels and artists have chosen not to make their music available to their fans on Spotify, and will also therefore not reap the benefits of increased listener reach and buzz alongside revenue. We do however hope that they will change their minds, as the Spotify model is adding, and will continue to add, huge value to the music industry. Right now we have already convinced millions of consumers to pay for music again, to move away from downloading illegally and therefore generate real revenue for the music business.
We – alongside many artists and labels – dispute many of the numbers that have been discussed recently pertaining to Spotify. Artists can – and do – receive very substantial revenues from Spotify, and as Spotify grows, these revenue streams will naturally continue to grow. It is important to note that we do not have direct, contractual relationships with artists. We compensate collecting societies, who pay on to publishers and songwriters, and the record companies (who in turn compensate the artist) for use of a track. Spotify is now the second single largest source of digital music revenue for labels in Europe (IFPI, April 2011) and we’ve driven more than $150 million of revenue to rights holders since our launch three years ago.”
Verder wil ik graag een uitstekend artikel van Erwin Blom over deze kwestie onder de aandacht brengen: 200 labels verlaten Spotify? Dan luister ik wel andere muziek!
Goed stuk.
Ik hoop overigens dat het Album van Coldplay een flop wordt….
Het niet ter download geven van de muziek ligt in lijn met de muziek zelf: gemaakt om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken zonder artistieke meerwaarde te leveren. Gewoon gemaakt om zo veel mogelijk cash binnen te harken. Een zielloos ding.
Met directe rip-offs van U2 is duidelijk welke band ze zouden willen zijn…. en die maken sinds “Pop” ook niets meer dat vernieuwend is, maar kiezen voor het veilige “wat de old-school fans willen” richting (in plaats van “wat we zelf tof vinden/ achter staan”).
“En zo’n band wil hun nieuwe album niet op streamingdiensten aanbieden in een poging meer te verdienen! Mag ik dat schandalig noemen? Ik doe het gewoon. Coldplay moet zich diep en diep schamen.”
Ik neem aan dat je dit in een zwak moment opschreef, ’s ochtends vroeg voor de koffie…
Het principiele punt wat hier aan de orde is, is respect voor een ambacht. Mensen die vinden dat muziek gratis of vrijwel gratis beschikbaar moet zijn omdat het ‘al mooi is dat er geluisterd wordt’, die moeten zich schamen. Wie durft bij een meubelmaker een stoel uit de showroom te trekken, niet te betalen, en te zeggen “Het is toch leuk voor je dat ik op je stoel zit.”?
Tuurlijk: muziek maak je vanuit een drive om mooie dingen te maken. Maar dat neemt niet weg dat als er vraag is naar een bepaald nummer, dat wordt gewaardeerd, dat de gewone economische basisregels horen te gelden. Net als de meubelmaker heeft de muzikant kosten gemaakt en veel tijd in het perfectioneren van zijn ambacht gestoken. Elk pleidooi voor “gratis” of bijna gratis is dus in economische en morele zin dubieus.
En wat Spotify betreft. Platenmaatschappijen en Spotify zijn buiten de muzikanten om nu koehandel met catalogi aan het bedrijven. Platenmaatschappijen omdat ze op hun laatste benen lopen en zij in de toekomst eigenlijk alleen nog kunnen cashen op oude catalogi, en Spotify gaat leuke deals sluiten zoals die met KPN. Geen artiest heeft gevraagd gratis in een KPN abonnement aangeboden te worden. En geen artiest die hier iets van terug ziet.
Vergeet niet dat bedrijven geen moraliteit kennen. Zij doen wat de maximale winst oplevert binnen de kaders van de wet. Zowel Spotify als KPN of Universal geven niet om artiesten. Wel om de bottom line en het jaarverslag.
Is dat werkelijk de mentaliteit die je als muziekliefhebber wilt/zou moeten promoten?
Hans, het gaat hier om heel relatieve gegevens. Namelijk het een ten opzichte van het ander. Als iTunes slecht presteert zegt het niet zoveel over de absolute prestaties van Spotify.
Afgelopen week zeiden ook nog andere artiesten dat ze heel beroerde royalty cijfers hadden gekregen. Hier een link naar mijn eigen visie op de ontwikkelingen. http://www.jossmolders.nl/?p=2757
Hans, dank voor je commentaar. Ik heb mijn koffie op.
Ik heb zeker respect voor het ambacht van muzikant. Waar zeg ik dat alle muziek gratis beschikbaar moet zijn? Daar gaat het niet om. Het gaat om de reden waarom Coldplay hun laatste album niet op Spotify wil aanbieden. Dat doen ze zuiver en alleen om meer geld te verdienen! Heeft Coldplay dat geld hard nodig? Lijkt me niet. Dan ben je als muzikant toch verworden tot een immoreel bedrijf gericht op maximale winst?
Spotify betaalt wel degelijk, niet veel dat geef ik ook ruiterlijk toe. Vergeet niet Spotify is nog een beginnende speler op de markt en de markt is nog beperkt tot een aantal landen. Op een gegeven moment gaat de wet van de grote getallen tellen. Dat is nu nog niet het geval maar het kan nog komen.