Per dag worden er tienduizenden nieuwe tracks op Spotify en andere streamingdiensten uitgebracht. Hoe zorg je er nu voor dat jouw nieuwe single of album opvalt en luisteraars vindt? Je kunt natuurlijk de illegale weg behandelen en streams inkopen. Dan zorgt een schimmige partij ervoor dat jouw song door een botnet wordt gestreamd. Dat levert misschien een flink aantal streams op, maar je wordt er niet beter van. Doorbreken of ontdekt worden zul je zo niet en als je pech hebt wordt je gesnapt en wordt je track van Spotify verwijderd. Ben je nog verder van huis.
Als je de tekst in het plaatje hierboven leest denk je al snel dat je ook hier te maken hebt met zo’n dubieuze dienst. De jongens achter Matchfy. hebben een heel andere insteek. Zij bedachten een ingenieus platform dat beheerders van playlists en artiesten samenbrengt. Wat als je nieuwe song wordt opgenomen in een populaire playlist, eentje als bijvoorbeeld de playlist Studentenhitjes die kortgeleden in het nieuws was. Matchfy maakt dat mogelijk op een eenvoudige en doeltreffende manier.
Hoe werkt het?
Je logt op Matchfy in met je Spotify account. Je geeft op welke song je wilt aanbieden en Matchfy gaat met behulp van AI op zoek naar passende playlists van beheerders in hun bestand. Via Matchfy kun je je track dan pitchen bij deze playlistbeheerder en als de track hem/haar aanstaat wordt hij in de playlist opgenomen. Klinkt als een geniaal concept toch?
De praktijk
Ik dacht laat ik het eens proberen. Met een gratis account kun je per maand pitchen bij drie playlists beheerders. Dat werkte prima. Mijn track werd zelfs direct in twee playlists opgenomen.
Dat lijkt geweldig, maar als ik de playlists opzoek op Spotify hebben die maar weinig abonnees, een paar tientallen. Dat gaat zo geen doorbraak opleveren natuurlijk. Ik zag er ook een met meer dan 25.000 abonnees, maar helaas waren mijn 3 gratis pitches al op. Als ik de song wil aanbieden bij meer beheerders moet ik een abonnement nemen.
Zelfs met een korting van 58% is het nogal prijzig, zeker omdat je altijd direct voor een heel jaar moet betalen, dat zou dus 147 Euro aftikken betekenen. Dat ga ik nog ff niet doen. Ik wacht wel tot volgende maand. Je kunt met een betaald abonnement overigens gratis je muziek op de streamingplatforms uitbrengen. Dat dan weer wel.
Credits verdienen
Je kunt een korting verdienen tot 80% door credits te sparen. Deze verdien je door naar songs te luisteren op matchfy.io/vip-plays. Elke luisterbeurt van meer dan dertig seconden levert een credit op.
Wat zijn de voordelen voor de aangesloten beheerders van playlist?
Ook de beheerders van playlists kunnen credits verdienen door songs te luisteren. De meest actieve beheerder kan zelfs een beloning van 200 Euro tegemoet zien. Daarnaast levert elke acceptatie of weigering van een bij hen aangeboden track een credit op. Die credits kunnen ze dan weer inzetten voor korting op de kosten van promotie van hun playlists. Daarvoor rekent Matchify 10 Euro per week voor een maximum van 10 weken. Met je credits kun je echter tot 90% korting krijgen. Dan ben je voor 10 weken promotie slechts 10 Euro kwijt. In het blog van Matchfy wordt meer uitgelegd over de voordelen voor playlistbeheerders.
Meer promotiemogelijkheden
Matchfy heeft nog meer mogelijkheden voor promotie. Je kunt bijvoorbeeld ook je video of podcast promoten. Of wat dacht je van aanbieden van je muziek bij TikTokkers of op Instagram? Zelfs promoten bij muziekbladen en radiostations zit in het pakket.
Conclusie
Een geniaal concept met interessante mogelijkheden. Of het je als artiest echt wat gaat opleveren, daar twijfel ik wel aan. Voor de makers van Matchfy zal het lucratiever zijn, vrees ik. Een wat minder agressieve manier van abonnementen slijten zou welkom zijn. De echte grote playlistbeheerders zijn niet bij Matchfy aangesloten. Dus bijvoorbeeld in de Discover Weekly zal je track op deze manier niet verschijnen. Matchfy krijgt deze kritiek vaker en geeft aan dat als je track pitcht bij 40.000 playlists, dit toch al snel 40.000 streams kan opleveren en met een beetje geluk veel meer. Massa is kassa. ook in dit geval.
Je weet in ieder geval nooit of een koe misschien eens een haas vangt. Ik blijf in ieder geval even credits sparen en ga volgende maand de volgende drie playlistbeheerders lastig vallen met mijn muziek. Ook ga ik mijn Undiscovered Weekly playlist aanbieden bij Matchfy. Kijken hoe dat werkt.
Heb jij als artiest of playlistbeheerder ervaringen met Matchfy? Laat eens van je horen! Ik ben heel benieuwd.