Muziek promoten via Matchfy. Het eindoordeel

Vorig jaar ben ik begonnen met het uittesten van Matchfy, een in Italië gevestigde dienst waar je muziek kunt aanbieden aan playlists van Spotifygebruikers. Je zou hiermee het aantal keren dat een track wordt gestreamd kunnen vergroten. Je biedt een track aan en de AI van Matchfy zoekt daar passende playlists bij. Dat klinkt als een goed concept.

Zo heb ik daar de track Ordinary Lover van de band Headfirst laten aanbieden aan ook bij Matchfy aangesloten beheerders van playlists. We startten in november met 3692 streams en staan nu in april op 4734 streams. De promotie via Matchfy heeft dus niet veel uitgehaald. Waarschijnlijk was dat aantal zonder Matchfy ook wel bereikt. Ik kreeg niettemin van Matchfy een mailtje met de juichende kop. “Your promotional campaign was a success!”. Ik weet niet waar ze dat op baseren. Het heeft 1000 streams opgeleverd. Dat brengt ongeveer 4 Euro op, terwijl de kosten van de promotie campagne normaal gesproken € 61,- bedragen.  Bepaald geen investering die ik iemand zou adviseren.

Matchfy, doet mij ook een nieuw aanbod, een extra Spring Promo actie, die mogelijk 5000 extra streams kan opleveren.

Kosten normaal € 399,99 nu voor “slechts” € 199,99. Ze denken zeker dat ik gek ben.

Playlist curator

Toch zit er nog een andere kant aan Matchfy. Ik heb me ook gemeld als curator van playlists. Daardoor krijg ik een stroom van aanmeldingen. Met behulp van AI kan Matchfy bepalen welke genre de playlist heeft, waardoor je automatisch een aangeboden nummer met een vergelijkbaar genre aan je playlist kunt laten toevoegen. De manier om je zorgvuldig beheerde playlist om zeep te helpen. Matchfy heeft daarbij nog een ander trucje. Als ik zelf een nummer toevoeg verschijnt deze onderaan in de playlist. Matchfy zorgt er op één of andere manier voor dat de laatste toevoeging bovenaan in de lijst verschijnt, sluwe oplossing. Ik doe het daarom handmatig, maar het platform van Matchfy maakt het niet eenvoudig om al die aangeboden tracks op te sporen en te luisteren. Sorteren is niet mogelijk en de pagina moet steeds opnieuw laden. Nog een vervelend trucje, als je als curator in het systeem van Matchfy een track accepteert, volg je meteen de artiest en wordt het nummer ook meteen aan je favorieten toegevoegd. Zo wordt je muzieksmaakprofiel naar de donder geholpen. Je moet je bibliotheek dus intensief schonen.

Easy money

Per geaccepteerde track krijg ik een vergoeding van 1 Euro. Soms heb ik wel 70 aanmeldingen per week, dus dat is makkelijk geld verdienen. Er is echter één maar, je mag die Euro’s alleen besteden op het platform van Matchfy zelf. Ik kan er dus niet veel mee.
Opvallend genoeg krijg ik die aanmeldingen soms op playlists zonder volgers, dus die artiesten die zich bij mij melden schieten er niet veel mee op. Ik krijg er dan wel volgers bij want het systeem van Matchfy zorgt er voor dat de aanmelder de playlist ook meteen gaat volgen op Spotify. Zo wordt het één grote schijnvertoning zonder echte resultaten.

Conclusie: wegblijven bij Matchfy, Nauwelijks plays, het is geld door de play spoelen.

Hoe deze dienst op Trustpilot een hoge waardering kan krijgen is mij een raadsel. Ik sluit me aan bij de reviews met 1 ster.

Nieuwe hobby, nieuwe playlist

Toch heeft het Matchfy-avontuur me nog wat opgeleverd. Het is best leuk om al die aangeboden tracks door te spitten. Matchfy is vooral populair in Italië, waardoor ik veel Italiaanse muziek krijg aangeboden. Daar zitten best mooie songs tussen. Ik heb voor de beste songs een nieuwe playlist aangemaakt. Speel hem maar eens af en oordeel zelf. De gebruikers van Matchfy zullen er blij mee zijn.

Ciao!

 

 

 

 

 

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *