Ik schreef kortgeleden een enthousiast verhaal over Matchfy een revolutionaire dienst om je muziek te promoten bij beheerders van playlists. Het lijkt het ei van Columbus maar hoe werkt dat in de praktijk? Ik ga het uitproberen en duik er in.
Headfirst
Ik had natuurlijk een flauwe zelf gemaakte AI-track kunnen gebruiken, maar als ik het eens met echt goede muziek zou kunnen proberen is de kans van slagen groter. Ik hoorde op Ice Radio de uitstekende en catchy song ‘Ordinary Lover’ van de Leidense rockband Headfirst. Dat leek me een geschikte kandidaat. Ik heb contact gezocht met deze band en zij waren bereid aan dit experiment mee te werken. Daardoor kan ik hun single ‘Ordinary Lover’ via Matchfy promoten.
Trek de portemonnee maar
Als je echt aan de slag wil met Matchfy kom je met een gratis account niet ver. Om te beginnen moest ik een Artist abonnement sluiten dat normaal gesproken 349 Euro per jaar kost. Dat is wel erg fors aan de prijs! Gelukkig is Matchfy erg vrijgevig met kortingen, zodat ik mede door een BlackFriday deal uiteindelijk een minimaal bedrag van een een paar tientjes hoefde te betalen.
Van start
Aan de slag met de promotie dus. Het aantal streams staat op het moment van starten van de promotie op 3.692. Waar zullen we uitkomen?
Matchfy zoekt met behulp van AI playlists op die passen bij Ordinary Lover. Ik ben ijverig begonnen de track aan te bieden bij een hele serie playlist curators. Bij de meeste staat mijn verzoek nog in de wachtlijst, maar al snel had ik succes:
Nu maar hopen dat er snel meer gaan volgen. Wat me wel opviel is dat alle playlists die ik heb benaderd automatisch aan mijn Spotify bibliotheek worden toegevoegd. Daar ben ik niet zo blij mee. Heb ik er nog een klusje bij: mijn bibliotheek schonen.
Promoten bij TikTok en muziekbladen
Ik dacht nu ook eens kijken hoe promotie via TikTok en muziekbladen werkt. Toen ik die optie aanklikte kreeg ik deze melding:
Haal de portemonnee maar weer tevoorschijn. Je hebt daarvoor een nog duurder account nodig een Agency Plan voor maar liefst 1.450 Euro per jaar. Dat doe ik maar even niet. Dan maar geen TikTok en muziekbladen. Ik hou het wel bij de promotie via Spotify. Omdat het handmatig aanbieden bij playlists wel een tijdvretend klusje is heb ik toch nog een upgrade gedaan naar een VIP-account. Door weer een aantal kortingen bleek me dit maar een paar Euro te kosten. Nu gaat Matchfy automatisch Ordinary Lover aanbieden bij passende playlists. Dat schoot beter op. Op het moment staat de teller op 21 acceptaties van de totaal 426 aanvragen.
Gelukkig worden de automatisch benaderde playlists niet aan mijn Spotify bibliotheek toegevoegd. Oefff….
Mij viel wel op dat de playlists soms niet echt passen bij het genre van de song. Neem bijvoorbeeld REGGAETON PARA EL GYM. Toch staat Ordinary Lover er in (nummer 452).
Laten we eens afwachten of het enig effect sorteert. Wordt vervolgd. Ik hou je op de hoogte.