Spotify bleek de remedie tegen muziekpiraterij. Nu blijkt Spotify zelf in toenemende mate te worden geplaagd door laaienlichters. De afgelopen week publiceerde MBW een vlammend stuk over massale fraude met streams. Omdat jullie meestal niet doorklikken zal ik het artikel samenvatten met hier en daar wat eigen inbreng.
Wat is er nu precies aan de hand?
Spotify wordt op grote schaal gebruikt als moneymaker voor criminelen. Dat werkt als volgt: met behulp van robots (AI) maken ze “muziek”, zetten dat op streamingdiensten als Spotify en laten die tracks door weer andere robots constant afspelen. Zo gaat per stream een halve cent naar de maker. Dat lijkt weinig, maar het kan flink oplopen. Lees mijn blogpost Geld als water verdienen via Spotify? Zo doe je dat maar eens.
Hoe maak je even snel een track?
Met een paar muisklikken zet je iets in elkaar dankzij – ja hoor daar heb je het weer – Artificial Intelligence. Een AI-dienst die recent in het nieuws was omdat Spotify massa’s AI-tracks heeft verwijderd is Boomy.
Je klikt wat bij elkaar in de Boomy app en je hebt binnen de minuut een track, die je ook nog direct door Boomy kunt laten uitbrengen op Spotify! Meestal klinkt die track nergens naar, maar dat maakt niet uit. Het gaat om de streams. De track staat er op. Nu zorgen dat deze wordt gestreamd, dan gaat de geldkraan open.
Hoe regel je streams?
Daarvoor kun je terecht bij zogenaamde stream farms, diensten die tegen betaling een track via verschillende accounts laten afspelen of in populaire playlists plaatsen. Voorbeeldje: Electromusicnetwork.shop. In die branche zijn nog vele andere schimmige bedrijfjes actief. Door mijn onderzoekje staat mijn Facebook inmiddels vol met advertenties van die gasten. Wat dacht je van deze Nederlandse fixer : Echte volgers kopen.nl
Hoeveel van die fake streams zijn er dan?
Volgens onderzoek zijn tot 3% van de streams gemanipuleerd. Lijkt niet echt veel maar het gaat in dit geval alleen om streams die als fake zijn gedetecteerd. Waarschijnlijk blijven de meeste onder de radar. De dienst Beatdapp – gespecialiseerd in streamingfraude – schat het percentage op 10%.
Wat levert dat op?
De totale omzet in streaming was in 2022 zo’n 15 miljard Euro. 10% fake streams betekent dus dat in 2022 1,5 miljard Euro werd verdiend met deze praktijken!
Doet Spotify daar dan niks aan?
Ja, dat doen ze als de fakers worden betrapt op manipulatie. Dat lukt soms, zo had Spotify in de gaten dat streams van de tracks van Boomy werden gemanipuleerd . Deze tracks zijn gewist. Maar valt die manipulatie altijd op? Nee! Spotify zegt daarover:
“We use a combination of algorithms and manual review by employees to detect artificial streams and aim to remove such artificial streams or non-bona fide user accounts created for [fraudlent] purposes and filter them out from our metrics on an ongoing basis.However, we may not be successful in detecting, removing, and addressing all artificial streams and any related user accounts.”
Lekker dan! Misschien heeft deze vorm van piraterij voor Spotify niet zoveel prioriteit. Spotify zelf ondervindt er namelijk zelf geen financieel nadeel van. Om de eigen kosten te dekken houdt Spotify 30% in op de totale opbrengst van abonnementen en reclame, voordat de resterende 70% wordt verdeeld over artiesten en labels (en oplichters niet te vergeten)
Wie zijn dan het slachtoffer?
Dat zijn vooral de artiesten en platenmaatschappijen. Die zien miljoenen verdwijnen in de zakken van oplichters en missen dus maandelijks met zijn allen 1,5 miljard.
Wat merk ik er als gebruiker van?
Helemaal niets. Maar ongemerkt financier jij deze kwalijke praktijken met je abonnementje. Van je tientje per maand gaat 7 Euro in de grote pot die pro rata wordt verdeeld over alle streams. Jij doneert dus maandelijks 10 % daarvan dus 70 cent aan fake streams! En dan heb ik het nog niet eens over de relax streams die ook miljoenen opbrengen. Tel je die er bij op, dan betaal je dus waarschijnlijk meer dan een Euro per maand aan zaken die weinig tot niets met muziek te maken hebben.
Zal ik mijn abonnement dan maar opzeggen?
Nee natuurlijk niet. Daarvoor is Spotify toch veel te mooi? Als we allemaal weglopen van streaming gaan de artiesten die het wel verdienen nog minder ontvangen. Switchen naar een andere streamingsdienst helpt ook niet want daar speelt over het algemeen hetzelfde probleem. Er is één uitzondering: SoundCloud. Deze streamer heeft UCPS al een paar jaar geleden ingevoerd. Concrete resultaten heb ik nog niet gezien. Het is verder de vraag of Soundcloud voor de luisteraar wel een betere optie is. Vanwege de UCPS zou ik wel willen overstappen naar Soundcloud, maar de features van Soundcloud halen het niet bij die van Spotify.
Is er wel een oplossing?
Strenger handhaven door stream farms aan te pakken, diensten als Boomy te blokkeren. Natuurlijk moet dan kunnen, maar waar de ene dienst verdwijnt verschijnt de andere. Er is een betere en meer doeltreffende manier: stoppen met het pro-rata betalingssysteem.
De oplossing: van pro-rata naar UCPS
Dat zal ik even toelichten: in het huidige systeem van vergoedingen gaat het geld van alle abonnementen in een grote pot. Spotify pakt daar 30% uit en de resterende 70% wordt pro-rata verdeeld onder rechthebbenden (labels en artiesten) op basis van het aantal streams. De streams van de “rechthebbende” piraten doen dus ook mee in deze verdeling. Misschien moeten we het pro-rata systeem maar hernoemen naar het Pi-Rata Systeem.
Als in plaats van pro-rata het UCPS ( User Centric Payment System) wordt ingevoerd zou die 70% van je abonnement alleen worden uitbetaald aan artiesten naar wie jij hebt geluisterd. Het gaat niet meer om het aantal streams maar om de echte luisterbeurten. Veel eerlijker toch? Mijn geld naar mijn artiesten.
Gevolgen UCPS voor fake streams en relaxsounds:
- Het verdienmodel van fake streams op Spotify is onmogelijk gemaakt.
- Luisteraars van relaxstreams betalen alleen zelf voor de muziek die zij nodig hebben.
Het lek is gedicht. De fakestreamers verdienen niets meer. Als ze blijven doorgaan betalen ze hun eigen streams met hun eigen abonnement. Zo verliezen ze per account maandelijks 30%, (het deel dat standaard naar Spotify gaat). Einde verdienmodel.
Jij betaalt niet meer mee aan muziek die je zelf nooit luistert. Momenteel betaal je bijvoorbeeld ook mee aan de huidige topper op de streamingdiensten: Miley Cyrus. Terwijl je misschien zelf nooit een song van haar streamt. Je luistert misschien liever naar Pitou. Al speel je de hele maand alleen haar tracks, in het huidige systeem zal ze daar financieel nauwelijks iets van merken. Met UCPS ontvangt ze dan de volle € 7,-. Zo kun je je favorieten nogeens echt de waardering geven die ze wat jou betreft verdienen.
Meteen doen toch?
Lijkt mij ook, maar geloof het of niet – doe maar wel -. De grootste platenmaatschappij is tegen UCPS! Sir Lucian Grainge de grote baas van de grootste platenmaatschappij Universal, maakt zich wel druk over fake streams en non-muziek op de streamingsdiensten, maar lijkt tegen. Hij zegt over UCPS : ‘It creates a different set of imbalances‘. Hij opteert voor een Artist Centric Payment systeem. Schiet mij maar lek! Erger nog, niemand weet nog wat hij nu precies voor ogen heeft. Voorlopig kunnen de piraten dus nog wel even door met plunderen van de kas.
Eén gedachte over “Piraten plunderen Spotify”