Spotify ontmaskerd. Dus toch…

Luister voor de grap eens naar deze playlist. Valt je iets op? (Helaas verraad de titel van de playlist het al)

Wat is hier aan de hand?

De geruchten over de dubieuze rol van Spotify in de kwestie van nepartiesten doen al een tijd de ronde, maar tot nu toe heeft niemand de waarheid boven water weten te krijgen. Eindelijk heeft iemand een diepgravend onderzoek gedaan naar de rol van Spotify in deze heikele kwestie. Journalist Liz Pelly heeft alles uit de kast gehaald. Ze ging naar Zweden en sprak met oud-medewerkers van Spotify, labels en muzikanten.  Ze publiceerde haar bevindingen in het artikel The Ghosts in the Machine. Het leest als een spannend boek en levert het keiharde bewijs dat Spotify het systeem bewust en systematisch manipuleert door hun eigen populaire playlists te vullen met muziek waar vooral Spotify zelf beter van wordt.

Ook de moeite waard. Dit heeft veelschrijver Ted Goia te melden over deze weinig frisse kwestie.

Spotify verziekt de boel bewust en systematisch

Spotify heeft daarvoor zelfs een speciaal intern programma met de naam Perfect Fit Content (PFC)

Het is een geheim programma dat is ontworpen om de winstgevendheid van Spotify te vergroten door afspeellijsten te vullen met goedkopere muziek, vaak aangeduid als “ghost artists” of “fake artists.”.

Hoe werkt PFC?

Spotify werkt samen met verschillende productiebedrijven, zoals Epidemic Sound en Firefly Entertainment, die deze  goedkope muziek leveren. Spotify heeft met deze leveranciers afspraken over de uit te keren royalties. Spotify betaalt ze minder in ruil voor voorrang in de officiële playlists.

In eerste instantie werden de beheerders van deze Spotifyplaylists aangemoedigd om deze nummers op te nemen, maar uiteindelijk werd er zelfs een speciaal team, Strategic Programming (StraP), opgericht. StraP hield toezicht op honderden afspeellijsten, waarvan vele inmiddels vrijwel uitsluitend uit PFC-tracks bestonden. Echte artiesten verdwenen zelfs uit populaire playlists van Spotify zelf. Het gaat dan vooral om playlists met rustgevende achtergrond muziek. Playlists die gebruikers opzetten zonder bewust te luisteren.

Voorbeeldje zien? Open deze playlist eens. Ok Einaudi staat er in, een echte artiest,  maar de rest ken jij die? Klinkt die piano niet bijna overal hetzelfde? Check ook hun artiestenpagina maar eens. Fake is written all over it.

Volgens Spotify managers “zouden gebruikers het verschil toch niet horen“. We worden dus als gebruikers niet serieus genomen door onze Zweedse vrienden.

Wie zijn weer de dupe?

Echte artiesten zijn door deze strategie de “Sjaak”. Hun muziek verdwijnt uit de populaire playlists en ze lopen dus inkomsten mis. Schandalig! Spotify roept maar al te graag dat ze bijdragen aan het vergroten van inkomsten van artiesten, terwijl ze aan de andere kant systematisch bezig zijn om de boel te verzieken met de bedoeling er zelf beter van te worden.

Als je het profiel van zo’n spookpianist opzoekt zul je zien dat de song uit de Peaceful Piano playlist miljoenen streams oplevert.

Zoek je dezelfde track op in YouTube Music dan heeft die daar nog geen 2000 streams!

Nog een voorbeeld:

Spotify

YouTube Music

Dat zegt toch genoeg!

Een stream brengt gemiddeld 0,4 cent op. Stel dat Spotify met de leverancier van de track een 50/50 deal heeft gesloten, dan steekt Spotify dus 0,2 cent per stream in eigen zak.  In het geval van Veiled Remembrance  dus 18.539.535 x €0,002= €37.079,07 in eigen zak. En zo zijn er honderden of misschien wel duizenden van die spooktracks. Zo verdwijnen er miljoenen uit de pot die eigenlijk voor echte artiesten is bedoeld!

Shame on you Spotify! Wel een gebruiker die geld aanneemt om songs in haar playlist te zetten hard straffen en zelf geen haar beter zijn.

Wat nu? Wat kunnen wij als gebruikers doen?

Het wordt tijd voor actie. Om te beginnen ga ik:

  • alle door Spotify beheerde playlists ontvolgen;
  • alleen nog playlists opzetten die door gebruikers worden beheerd.

Ik heb nog geprobeerd Spotify als gebruiker te blokkeren maar dat voorkomt helaas niet dat je hun playlists in je zoekresultaten ziet verschijnen.

Of wordt het zo langzamerhand tijd voor een nog drastischer maatregel: Spotify opzeggen? Laten we ze raken waar het het meest pijn doet: in de portemonnee. Nu zal het niet zo eenvoudig zijn om alle gebruikers te mobiliseren, maar is nog een andere partij die meer invloed heeft: de grote platenlabels.

De dubieuze praktijken van Spotify gaan ook ten koste van de inkomsten van de labels

De labels zullen ongetwijfeld lucht krijgen van de manipulatie van populaire playlists. Het gaat om miljoenen streams van songs waarin de labels geen aandeel hebben. Zij lopen dus ook heel wat geld mis. Laten de labels Spotify maar eens flink aanpakken.

 

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *