Er doen allerlei verhalen de ronde over de uitbetalingen van Spotify aan artiesten. Meest genoemde voorbeeld is dat van Lady Gaga die voor 1 miljoen plays slechts 113 Euro heeft ontvangen. Menigeen trekt direct de conclusie dat artiesten door Spotify worden gepakt, maar klopt dat wel?
Samen met Maarten Rischen van het blad Musicmaker heb ik geprobeerd uit te zoeken hoe het nu echt zit. Het resultaat daarvan zal in de volgende Musicmaker verschijnen. Ik ben ondertussen nog even doorgegaan met de speurtocht en heb een aantal interessante gegevens boven water gekregen.
10 miljoen Euro over 3 maanden
Sofie Grant, European PR-Manager van Spotify vertelde mij dat Spotify sinds oprichting 20 miljoen Euro aan rechten heeft uitbetaald waarvan alleen al 10 miljoen over het eerste kwartaal van 2010. Dat is niet mis! Het gaat dus goed met Spotify en de artiesten beginnen ongetwijfeld mee te profiteren van dit succes.
Hoe kan het dan dat de uitbetaling aan Lady Gaga net zo weinig om het lijf heeft als zij zelf? Het gaat namelijk om een betaling van de STIM, de Zweedse Buma/Stemra voor de auteursrechten. Maar Spotify betaalt meer dan alleen auteursrechten. Gaga (of haar label) heeft voor deze plays ook nog een vergoeding ontvangen voor de naburige rechten.
Ik zal om te beginnen proberen uit te leggen hoe het zit met de verschillende rechten en partijen die daarbij een rol spelen.
Auteursrechten en naburige rechten
Voor een goed begrip is het belangrijk het onderscheid tussen deze rechten goed in de gaten te houden.
Allereerst heb je de auteursrechten: de rechten van de componist, tekstdichter en de muziekuitgever. Daarnaast zij er naburige rechten, deze behoren toe aan de artiest die het muziekstuk uitvoert.
Als jij via Spotify een liedje speelt, worden beide rechten uitbetaald. De auteursrechten gaan naar Buma/Stemra. De naburige rechten naar de tussenpersoon van de artiest. Heeft de artiest getekend bij een platenlabel, dan ontvangt het label de betalingen voor naburige rechten van Spotify. Zit de artiest niet bij een label dan loopt dat via een zogenaamde aggregator, waarbij je moet denken aan bedrijven als CDbaby of TuneCore.
Voorbeeld:
Ik speel via Spotify Money Honey van Lady Gaga af. Gaga (Stefani Germanotta) heeft de tekst en de muziek van dat nummer geschreven samen met Bilal Hajji en Nadir Khayat, haar platenlabel is Interscope.
Spotify betaalt hiervoor:
- auteursrechten aan Buma/Stemra, bestemd voor de componisten en tekstdichters (Stefani Germanotta, Bilal Hajji en Nadir Khayat) en de muziekuitgever. Vervolgens betaalt Buma/Stemra de auteursrechten door aan het drietal en de muziekuitgever.
- naburige rechten aan haar label Interscope. Dit label betaalt Lady Gaga een deel van de naburige rechten uit. Welk deel hangt af van wat daarover in het platencontract is afgesproken.
Wie is eigenlijk die muziekuitgever? Hier een mooie uitleg van de muziekuitgever: http://www.beroepkunstenaar.nl/content/De_muziekuitgever.pdf Vaak zal dit ook het platenlabel zijn, zie dit overzicht van muziekuitgevers.
Hoeveel wordt er betaald?
Nu wordt het pas echt duister. Buma/Stemra, Spotify en labels willen namelijk geen bedragen noemen. Zij beroepen zich op geheimhoudingsclausules en dat soort zaken.
Door een paar beschikbare puzzelstukjes naast elkaar te leggen heb ik wel toch een beeld weten te krijgen.
De auteursrechten:
Eén keer afspelen brengt waarschijnlijk 0,0001 tot 0,0002 cent op.
PRS is de Engelse variant van Buma-Stemra. Deze betaalt Paul blijkbaar 0,0001 pence per stream door. Het is onduidelijk welke rol Paul Woolford hier heeft ( componist, tekstdichter, muziekuitgever of een combinatie daarvan), dus het bedrag per stream is mogelijk niet voor alle 3 delen van de auteursrechten. Paul wilde helaas niet antwoorden op onze vragen.
Het bedrag klopt ook redelijk met de Lady Gaga opbrengst van 113 Euro voor 1 miljoen streams. Dat zou dan op 0,000113 cent per stream neerkomen.
Naburige rechten:
Spotify betaalt mogelijk rond de 0,2 cent per play voor een stream door een gebruiker van de gratis versie van Spotify tot 1 tot 2 cent per play voor een stream door een betalende abonnee. Bron: http://www.zimbalam.com/faq.php#11
Spotify kan/wil dit helaas niet bevestigen. Ze wilden zelfs niet vertellen of een stream door een betalende abonnee meer opbrengt. Vreemd, als je er met een abo voor zorgt dat de artiest meer betaald krijgt, lijkt me dat juist een mooi selling point.
Conclusie
Van de auteursrechten moet je het in ieder geval niet hebben.
Ook leuk om te weten: Ben je als songwriter niet aangesloten bij Buma-Stemra, dan betaalt Spotify wel aan deze instantie maar wordt dit geld verdeeld over de leden.
De opbrengsten voor de naburige rechten zijn mogelijk hoger, hoe hoog is nog onduidelijk. Jammer dat geen enkele partij opening van zaken wil geven.
Als het niet linksom kan dan maar rechtsom
Ik heb inmiddels voor Paceshifters de single I Don’t Listen en voor Little Things that Kill de single Go! en het album Smokescreens op Spotify laten uitbrengen. Ik krijg zo een direct inzicht in de opbrengst per stream. Resultaten zijn nog niet bekend maar zodra ik meer weet zal ik ze publiceren.
Doe me een plezier en luister eens een paar van deze nummers via Spotify. Wel van begin tot eind want anders telt het waarschijnlijk niet mee.
En als je denkt, hij daar wordt hij zelf beter van, kan ik je geruststellen. Alle opbrengsten gaan naar Paceshifters en Little Things that Kill. Bij deze “platenbaas” blijft niets aan de strijkstok hangen.
Mocht ik ergens de plank misslaan of heb je meer informatie, laat van je horen.
Interessante materie! Ik ga de drie nummers zo even beluisteren en houd je site in de gaten voor nieuws over de vergoedingen.
Heel interessant stuk dit!
Mede dankzij de matige uitbetaling zullen artiesten er dus vroeg of laat voor kiezen om hun muziek van Spotify te halen. Al dan niet na een teaser-periode waarin de muziek wél te beluisteren is (om luisteraars lekker te maken).
Wil dit concept werken, zullen ze reële uitbetalingen moeten doen. Want zodra veel bekende artiesten hun muziek niet meer op Spotify plaatsen, zal ik snel stoppen met de €10 per maand die ik aan Spotify betaal.
@ Buts. De betalingen per stream lijken matig maar bedenk dat Spotify nog maar in 7 landen actief is. Zodra Spotify bijvoorbeeld in heel Europa en de VS actief is zal deze schaalvergroting tot meer streams en dus meer inkomsten leiden. Spotify wil best wel reële betalingen doen denk ik maar ze moeten ook voldoende geld binnen krijgen. Houden die Premium dus 😉
Dat zal een interessante strijd worden. Wint de artiest, of een nieuwe dienst als Spotify?
Als alle artiesten muziek weer van Spotify afhalen heeft het weinig toegevoegde waarde meer want die staat of valt bij het aanbod en het gemak van het gebruik. Dat laatste heeft Spotify zelf in de hand, het eerste is toch een sterke afhankelijkheid.
Aan de andere kant: Spotify is maar 1 van de nieuwe legale streaming diensten en als mensen deze legale mogelijkheden massaal blijven gebruiken en de ‘klassieke’ cd verkoop hieronder gaat lijden worden artiesten wel gedwongen om hun muziek aan te bieden op deze streaming diensten.
Zal mij benieuwen hoe de ideeën van apple en google op dit gebied gaan uitpakken (en of spotify die race om de gebruikers gaat winnen)..
Naburige rechten gaan toch via de SENA? Ik vraag me ook af of echt grote acts niet een beter tarief per stream hebben bedongen.
@Martijn Als ik het goed begrijp komt de SENA alleen in beeld als muziek door bedrijven wordt gebruikt (websites, kroegen, TV-zenders bijvoorbeeld) Bij Spotify gaat het alleen om particulier gebruik dus speelt SENA geen rol.
Goede info!
Voor artiesten is het toch handig om je muziek zo breed mogelijk te verspreiden. Spotify of Blipfm (deze heb je mij getipt!) zijn prima als laagdrempelig alternatief. Maar dan zou er toch een vergoedingssysteem moeten komen, waarbij providers worden betrokken bij het streamen en down- en uoploaden. Horeca betaalt toch ook Buma (ook bijv. bij optredens van coverbands moeten rechten betaald worden). Wellicht kunnen artiesten symbolisch zo iets meer genereren vanuit het digitale verkeer. Zelf verspreid ik zoveel mogelijk over het web, wordt dan vanzelf doorgelinkt….Creative commons kan ook ook een rol spelen bij de licensies, dus eventueel ook bij het streamen.
Voor mij telt eerst de erkenning (de tonen), daarna pas de centen (de krenten). Er is toch al zoveel aanbod nu en illusies zijn zo gemaakt.
Goed initiatief, heb beide nummers één keer beluisterd (niet helemaal mijn stijl dus bij 1x blijft het ;). Ben benieuwd naar de uitslag.
Afgelopen vrijdag PACESHIFTERS live gezien en ze hadden het idd over dit initiatief, grappig dat ik deze post tegen kom, heb een paar liedjes in mn spotify playlist staan.
Niet piraterij, maar onbekendheid is de vijand van een artiest. Voor artiesten zijn naar mijn weten de verkoop van de CD’s nooit de grootste inkomsten geweest (wel meer dan er via streams wordt uitbetaald natuurlijk).
Spotify is wel een medium die kan helpen meer luisteraars te krijgen en dus een grotere fanbase.
Goed artikel! Voor een leek is informatie al helemaal moeilijk te vergaren over dit onderwerp. En openheid is een vies woord in de wereld van de muziekindustrie.
Goed artikel. Wordt tijd dat de Buma/stemra iets transparanter gaat werken. Ik zal de nummers ook beluisteren.