Jaarcijfers Spotify 2011

De jaarcijfers over 2011 van Spotify zijn bekend. Ik heb nog geen officiële publicatie gezien, maar de New York Times meldt ze in deze blogpost.

Meer omzet, meer verlies
De totale omzet is gestegen van €73,9 miljoen in 2010 naar €187,8 miljoen in 2011. Ondanks deze fikse toename is Spotify nog niet winstgevend. Het verlies groeide namelijk van €28,5 miljoen naar €45,4 miljoen.

De toenemende verliezen baren Spotify overigens geen zorgen. CEO Daniel Ek heeft al eerder aangegeven dat de focus ligt op expansie. Dat kost ook de komende jaren een hoop geld. Spotify hoopt dit jaar ook te kunnen starten in Canada en richt zich vervolgens op Azië en Zuid-Amerika.

Meeste geld komt van abonnementen
Eind 2011 had Spotify 32,8 miljoen geregistreerde gebuikers. 10 miljoen daarvan gebruikte Spotify minstens éénmaal per maand  2,6 miljoen gebruikers hebben een betaald abonnement. (Inmiddels zijn er 15 miljoen actieve gebruikers waarvan 4 miljoen betalend)

Deze betalende gebruikers brachten in 2011 maar liefst €157 miljoen binnen. Reclame was met €27,6 miljoen beduidend minder lucratief. Opvallend is ook dat er toch nog voor €3,3 miljoen aan downloads werd verkocht.

Omzet in Euros
2010 2011
Reclame 21.100.000 27.599.708
Abonnementen 52.600.000 156.892.221
Downloads 137.000 3.340.937
Totaal 73.837.000 187.832.866

70% (of misschien wel 97%) van de omzet wordt doorbetaald

Spotify heeft altijd aangegeven dat er 70% van de omzet wordt doorgesluisd als royalties naar artiesten en andere rechthebbenden. Volgens de New York Times tonen de cijfers aan dat Spotify van al het geld dat ze binnenharken misschien wel 97% doorbetaalt. Je zou dus kunnen stellen dat Spotify verlies lijdt doordat ze zoveel doorbetalen aan rechthebbenden. En dan zijn er nog lieden die durven beweren dat Spotify rijk probeert te worden over de rug van de artiesten…  Nu nog even niet in ieder geval.

 

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *