Gaat het net zo lekker met de streaming muziekdiensten besluit Coldplay hun nieuwe album niet op Spotify en vergelijkbare diensten aan te bieden. Waarom? Coldplay wil het niet vertellen. Het laat zich echter raden: ze verwachten natuurlijk dat ze zo meer verkopen. Deze tactiek werd al eerder door de platenmaatschappij van Adele toegepast. Haar album 21 staat nog steeds niet op Spotify.
Nu loopt het prima met de verkoop van de nieuwe Coldplay als ik de berichten uit Engeland en de Verenigde Staten moet geloven. Er zijn lieden die roepen dat dit komt door deze “no streaming policy”, maar dat lijkt me sterk.Ten eerste is Spotify nog redelijk onbekend bij het grote publiek, zoveel gebruikers heeft het niet. Het is daardoor erg onwaarschijnlijk dat een groot deel van deze kopers Spotifygebruikers zijn.
Mijn gevoel zegt me dat Spotifygebruikers eerder naar de torrentboer gaan dan naar bijvoorbeeld de iTunes Music Store. Deze poll bevestigt mijn gevoel, maar met zo weinig deelnemers is dit natuurlijk geen verantwoord onderzoek.
Misschien zouden Spotifygebruikers wel tot een aankoop worden verleid als je binnen Spotify een album wat je niet mag streamen wel kunt kopen. Dat fenomeen bestaat echter nog niet. Misschien maar goed ook, want dat zou afbreuk doen aan het concept van Spotify.
Dagen van de CD lijken geteld.
Wat wel opvalt het percentage downloads. In Engeland heeft 40% van verkopen betrekking op betaalde downloads en in de Verenigde Staten is dat zelfs 67,5 %!

De dagen van de CD lijken geteld.
Doei Coldplay. Ik ga echt niet meer naar de platenboer rennen om jullie over-the-top cd te gaan halen. Er zijn genoeg andere goede artiesten die wél op Spotify zitten.