TIDAL in zwaar weer

Terwijl bij Spotify de champagne wordt opengetrokken omdat ze eindelijk uit de rode cijfers zijn, is het bij concurrent TIDAL bepaald geen feest. Dat gun ik ze niet, want Tidal is naar mijn mening op diverse punten een betere muziekdienst dan Spotify. Lees mijn recente review van Tidal maar eens.

Het probleem: Geen groei

Met slechts 721.400 abonnees en een marktaandeel van 0,5% is TIDAL nog steeds een kleine speler vergeleken met de miljoenen abonnees van Spotify, Apple Music en Amazon Music. De groei zit er bepaald niet in. Ook de verlaagde abonnementsprijs voor hoge kwaliteit audio mocht niet baten. Vanwege de tegenvallende resultaten heeft TIDAL een kwart van het personeel ontslagen. Diverse analisten vragen zich dan ook af of TIDAL het wel gaat redden.

Nieuwe baas: Nieuwe strategie

De nieuwe baas bij TIDAL is Jack Dorsey de man die in het verleden o.a. Twitter groot maakte. Hij probeert TIDAL te redden met een “startup”-plan. Dorsey gelooft dat een kleiner, meer gefocust TIDAL sneller kan evolueren en unieke functies kan creëren in plaats van rechtstreeks te concurreren met Spotify, Apple en Amazon. Deze aanpak werkte voor hem bij Twitter, waar kleine teams snel konden bewegen in open markten. Dorsey’s plan voor TIDAL omvat het terugbrengen van het bedrijf tot de kern, met een focus op engineering en design, en het elimineren van productmanagement- en marketingteams. Hij wil dat TIDAL meer een technologiegericht platform wordt dan een typische muziekdienst.

De toekomst van TIDAL

De plannen klinken goed, maar gaat het ook werken? Dorsey’s plan is ambitieus en de uitdagingen zijn groot. TIDAL zal snel moeten innoveren om te overleven. Ik hoop echt dat het lukt, want nu Spotify steeds meer weinig muziekgerichte zaken als luisterboeken en video in de dienst propt, komt een overstap naar TIDAL voor mij steeds dichterbij.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *