Het gaat financieel zo goed met Spotify dat dit “Rupsje-nooit-genoeg” probeert een nieuwe markt aan te boren.
De grote baas Daniël Ek vertelde gisteren dat Spotify van plan is om de concurrentie met YouTube aan te gaan. Begin volgend jaar willen ze starten met:
Betaling aan videomakers
Spotify gaat videomakers betalen op basis van de betrokkenheid (engagement) van hun video’s onder Premium-abonnees. Hoe meer abonnees hun video’s bekijken of delen, hoe meer ze verdienen. Reclameblokken in video’s worden uitgeschakeld voor Premium-abonnees. Gratis gebruikers blijven wel reclames zien.
De veranderingen gaan op 2 januari 2025 in de eerste landen in: de VS, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Canada. Het is nog niet bekend wanneer Nederland aan de beurt is.
Hoeveel gaan ze betalen aan videomakers?
Dat houdt Spotify nog even onder de pet. Ze hebben nog geen gedetailleerde uitleg gegeven over hoe de uitbetalingen gaan worden berekend. Wel beloven ze makers inzicht te geven in hun verdiensten via een speciale tool.
Zit jij er op te wachten?
Voor mij hoeft het niet. De interface van Spotify is nu al meer dan vol. Stel dat er ook nog video’s op het homescreen gepropt worden…
Ik zou zeggen: “Schoenmaker blijf bij je leest!”. Ik heb Spotify voor de muziek, de video’s die er nu al opstaan kijk ik eerlijk gezegd al nooit. Daarnaast lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze het grote YouTube echt pijn kunnen doen.
Ik zou liever zien dat ze hun geld steken in bijvoorbeeld een eerlijker systeem van vergoeding voor artiesten en songwriters.
Maar dat is mijn persoonlijke mening. Hoe sta jij er in?